ONZE X-442 “PRESTIGE”

>> The Ideal Performance Cruiser by X-Yachts of Denmark <<

X-442

De X-442 is de derde performance cruiser van X-Yachts uit Denemarken en is een ware klassieker.

Onze Prestige is gebouwd in 1993 en heeft bouwnummer 5.

MMSI: 244125322

AFMETINGEN

LOA:     44’4″/ 13.5 m.

LWL:    36’8″/ 11.2 m.

Beam:  13’7″/ 4.15 m.

Draft:   7’6″/ 2.3 m.

Ballast: 9,480 lbs./ 4,300 kg.

Displ.:  21,400 lbs./ 9,700 kg.

PERFORMANCE & COMFORT

Snelheid en sportief zeilen, maar bovendien ook genoeg comfort om lange reizen te maken.

De X is een groot zeiljacht met een ruime kuip en een kajuit met luxe comfortabele inrichting. High level technologieën, met uitstekende keuzes voor materialen en apparatuur.

DE ZOEKTOCHT


Voor de “X” had Chris een Contessa 32 genaamd Fingold. Een erg mooi zeewaardig schip en een prachtige klassieke eye-catcher. Helaas was de Fingold te klein voor de plannen die wij hadden en eind 2019 hadden wij onszelf de moeilijke opdracht gegeven om op zoek te gaan naar een nieuwe schip. 

Er waren een aantal dingen belangrijk. Ons volgende zeiljacht moest snel en oceaanwaardig zijn, maar het moest ook niet ontbreken aan comfort en als data analist zit er dan niks anders op aan de slag te gaan met Excel. In een bestand ging Chris aan de slag met alle voors en tegen van de verschillende boten die we op het oog hadden. Hierin vergeleek hij:

Ballast/Displacement
Comfort Ratio
Capsize Screening Formula
Snelheid t.o.v. gewicht en vorm 

In februari 2020 viel ons oog op een X-442 van X-Yachts in Hamburg. Ze is gemaakt in 1993 met bouwnummer 5 voor performance sailing en cruising. De 13,5 meter lange romp verplaatst 9700 kg, met 4300 kg ballast waardoor je een gezonde 44% verplaatsingsratio hebt.

Het is een groot zeiljacht met een ruime kuip en kajuit met luxe comfortabele inrichting. Onderdeks zijn er drie slaapvertrekken waarvan 1 de kapiteinsruimte betreft met een badkamer. Achter is er nog een aparte badkamer. Elke badkamer heeft één wc, douche en was voorzieningen. De keuken is aan de stuurboordzijde van de kajuit met een ronde tafel waar men met de bemanning met voldoende ruimte kan gaan zitten. Indien nodig kan de tafel naar beneden gezet worden, zodat er een ruim tweepersoons bed ontstaat.  

PRESTIGE


Toen wij de X-442 kochten had hij nog de naam Emil Reiseschwein. 

Iedereen weet dat het hernoemen van een boot ongeluk zal brengen, maar wat moet je doen als een boot vindt met een naam waarmee je gewoon niet kunt leven? Wij gingen op onderzoek uit en vonden uit dat we de boot konden herdopen. Alles met de oude naam werd zorgvuldig verwijderd en met flessen champagne werden alle goden verzocht om de nieuwe naam te accepteren.

Net zoals tijdens de zoektocht naar de perfecte boot, werd ook tijdens het zoeken naar een nieuwe naam uitgebreide lijstjes bijgehouden. Veel X-Yachts hebben een naam met een X, maar wij kozen voor de naam Prestige. De Prestige is naast een verwijzing naar de allure en de reputatie die onze X sinds 1993 met tal van (wedstrijd) prijzen en reizen heeft verkregen, ook een verwijzing naar de film The Prestige.

De film The Prestige zit, net zoals een zeiltrip, vol wendingen en verrassingen. De titel van de film duidt op het laatste deel van de driedelige opbouw van een goocheltruc:

“Every great magic trick consists of three parts or acts. The first part is called “The Pledge”. The magician shows you something ordinary: a deck of cards, a bird or a man. He shows you this object. Perhaps he asks you to inspect it to see if it is indeed real, unaltered, normal. But of course… it probably isn’t. The second act is called “The Turn”. The magician takes the ordinary something and makes it do something extraordinary. Now you’re looking for the secret… but you won’t find it, because of course you’re not really looking. You don’t really want to know. You want to be fooled. But you wouldn’t clap yet. Because making something disappear isn’t enough; you have to bring it back. That’s why every magic trick has a third act, the hardest part, the part we call “The Prestige”.” – Christopher Priest

Zoals jullie kunnen lezen op de pagina over ons, heeft Chris een best wel bijzonder leven en mede daarom vonden wij de Prestige ook een mooie en toepasselijke keuze voor onze X, en de reis die willen gaan maken.

DE AANPASSINGEN

De vorige eigenaar heeft de boot voornamelijk gebruikt om wedstrijden mee te zeilen. Om de X weer veilig en zeewaardig te krijgen moesten er een aantal dingen vervangen en aangepast worden.

DE MOTOR

Bij de aankoop van een boot horen altijd onvoorziene kosten, maar dit was een nare verrassing zo vlak na de aankoop van de boot. Terwijl wij in juni, de X net vers in de haven van Amsterdam hadden liggen en wij dachten die (corona) zomer mooi te kunnen doorkomen met veel zeiltripjes, bleek er een groot probleem met het koelingssysteem.

Bij het ophalen van de boot in Duitsland zagen wij al wat witte rook uit de uitlaat komen, maar aangezien de boot een jaar op de kant had gelegen wilde wij het even aankijken. Uiteindelijk bleek het gehele koelingssysteem defect en door corrosie waren een aantal essentiële draden kapot. Door de waslijst aan onderdelen die vervangen moesten worden, hete zomer en drukte bij alle werven duurde het bijna de hele zomervakantie voor dat de problemen verholpen waren. 

Het goede nieuws, we hebben nu weer een motor die het fantastisch doet en ons kan helpen op de stukken waar we het nodig hebben.

ZEILEN

De oude originele zeilen van Diamond worden binnenkort vervangen door Quantum sails zeilen.

Bij aankoop van de X zat er zeker 2 kuub aan zeilen bij waarvan het meeste direct weggegooid kan worden. Een aantal hebben we verkocht en tweetal zeilen hebben we weggegeven aan iemand die er tassen van kon maken.

Behalve het originele grootzeil en een high aspect hebben wij de laminaat-genua 1 en 3 gehouden. Leuk voor de wedstrijden.

De nieuwe zeilen die er op gaan zijn triradiale zeilen van Quantumsails. Bij triradiale grootzeilen worden er panelen geproduceerd met een oriëntatie vanuit de drie hoeken van het zeil. Ook de vorm blijft langer duurzaam wat voor ons belangrijk is bij de afstanden die we gaan zeilen.

ROD RIGGING

De rod-verstaging die op de boot zat was nog van 1993 en was niet meer betrouwbaar om nog mee te varen, laat staan een Atlantische oversteek mee te maken.

We wisten bij aankoop van de boot dat dit moest gebeuren en waren dan ook blij dat in januari 2021 CS.RIGGING in de haven van Lelystad de rog rigging en het oud rolgenua systeem heeft vervangen door een MKIV 2 unit van Harken.

ELEKTRA

De elektrische installaties zijn ook niet aan de aandacht ontsnapt. De oude accu’s zijn vervangen door drie keer Victron AMG 12/130 accu’s. De hoofdbedrading met aansluitingen zijn vervangen. Ook zijn de hoofdschakelaar, dyodeblok en Cerbo vernieuwd. Omdat we ook 220V willen hebben aan boord is er een Victron MultiPlus C 12/1600/70 geïnstalleerd en om alles netjes te kunnen monitoren is er een paneel met Smart Shunt geïnstalleerd. Dit is dankzij Jachtservice Leiden (André) mogelijk gemaakt. In ieder geval voor vertrek zullen er nog zonnepanelen geïnstalleerd worden om de output van Ampère enigszins te kunnen compenseren.

LIJNEN

Naast bovenstaande zijn een groot deel van de lijnen en sluitingen vervangen, met dank aan Zeilservice Baas voor zijn advies en hulp bij de montage. Alles met oog op duurzaamheid tijdens één oceaan oversteek.