PRESTIGE

De Prestige is een X-442 van X-Yachts uit Denemarken. Eerder had ik een Contessa 32 en wegens ruimtegebrek was ik op zoek naar een 35 à 38 ft. zeiljacht. Na een ware zoektocht zonder succes heb ik alle ideeën van tafel geveegd en mijn wensenlijst opnieuw opgesteld met een ware trade-off matrix. Uiteindelijk is het de Prestige geworden. Een snel, comfortabel en ruim zeiljacht.

De X-442 is een echte performance cruiser wat betekend, snelheid en sportief zeilen en bovendien biedt deze het comfort om er comfortabel mee te kunnen reizen. 
Het mooie van deze X is dat de lijnen op het dek keurig zijn weggewerkt onder het dek. Dit maakt het mogelijk om er straks zonnepanelen op te bevestigen. Ook heeft de X brede gangboorden, zodat het makkelijk wordt gemaakt om naar voren of achteren te lopen. Het is een groot zeiljacht met een ruime kuip en kajuit met luxe comfortabele inrichting. Onderdeks zijn er  drie slaapvertrekken waarvan 1 de kapiteinsruimte betreft met een inloop badkamer. Achter is er nog een aparte badkamer. Elke badkamer heeft één wc, douche en was voorzieningen. De keuken is aan de stuurboordzijde van de kajuit met een ronde tafel waar men met de bemanning met voldoende ruimte kan gaan zitten. Indien nodig kan de tafel naar beneden gezet worden, zodat er een ruim tweepersoons bed ontstaat.

TYPE: X-442 

YEAR: 1993 nr. 5

NAME: PRESTIGE

MMSI: 244125322: 

LOA:     44’4″/ 13.5 m.

LWL:    36’8″/ 11.2 m.

Beam:  13’7″/ 4.15 m.

Draft:   7’6″/ 2.3 m.

Ballast: 9,480 lbs./ 4,300 kg.

Displ.:  21,400 lbs./ 9,700 kg.

Aanpassingen sinds aankoop

We hebben de Prestige overgenomen van een Duitser. De X heette Emil Reiseschwein, op zich een leuke naam, maar het is uiteindelijk Prestige geworden. Dit leggen we later nog uit. Om de X weer veilig zeewaardig te krijgen moesten er een aantal dingen vervangen en aangepast worden. Bij nader inzien en de nodige inspecties kunnen we concluderen dat de vorige eigenaar de boot voornamelijk voor wedstrijden heeft gebruikt.

ROD rigging

Inmiddels is de rod-verstaging vervangen. Deze was nog van 1993 en dat is echt te lang geleden en niet meer betrouwbaar om hiermee door te varen. Het is maar goed ook dat we deze hebben vervangen blijkt tijdens het vervangen. Een van de stagen was goed ontzet en de oorzaak moet gelegen hebben aan een harde botsing met een andere mast of brug. Ook was bij één van de terminals op het dek bijna verloren geweest. Iets wat niet te zien is met het blote oog en wat onze technische aankoopkeurder niet heeft gezien. Gelukkig bij koop van de boot wisten we dat de verstaging in elk geval vervangen zou worden. Nu zit er opnieuw rod rigging op en daarbij is het oude rolgenua systeem vervangen door een MKIV 2 unit van Harken. Alles is uitgevoerd door CS.RIGGING uit Zaandam.

Rook uit de motor

De motor is een pijnlijk onderwerp wat veel tijd en geld heeft gekost. Het koelingsysteem was defect en door corrosie waren een aantal essentiële draden defect of bij de geringste aanraking gingen deze uiteindelijk kapot. Uiteindelijk is er een hele waslijst aan onderdelen vervangen aan de motor. In een aparte blog zal ik hier meer tekst aan wijden.

Quantum sails

De oude originele zeilen van Diamond worden binnenkort vervangen door Quantum sails zeilen. Bij aankoop van de X zat er zeker 2 kuub aan zeilen bij waarvan het meeste direct weggegooid kan worden. Een aantal hebben we verkocht en tweetal zeilen hebben we weggegeven aan iemand die er tassen van kan maken. Behalve het originele grootzeil en een high aspect heb ik de laminaat-genua 1 en 3 gehouden. Leuk voor de wedstrijden die ik nog wel eens zeil.
De nieuwe zeilen die er op gaan zijn triradiale zeilen van Quantumsails. Bij triradiale grootzeilen worden er panelen geproduceerd met een oriëntatie vanuit de drie hoeken van het zeil. Ook de vorm blijft langer duurzaam wat voor ons belangrijk is bij de afstanden die we gaan zeilen.

 

Lijnen en overige hardware

Lijnen en sluitingen

Naast bovenstaande zijn een groot deel van de lijnen en sluitingen vervangen met dank aan Zeilservice Baas voor zijn advies en hulp bij de montage. Alles met oog op duurzaamheid tijdens één (of meerdere) oceaan oversteek.

Elektra

De elektrische installaties zijn ook niet aan de aandacht ontsnapt. De oude accu’s zijn vervangen door drie keer Victron AMG 12/130 accu’s. De hoofdbedrading met aansluitingen zijn vervangen. Ook zijn de hoofdschakelaar, dyodeblok en Cerbo vernieuwd. Omdat we ook 220V willen hebben aan boord is er een Victron MultiPlus C 12/1600/70 geïnstalleerd en om alles netjes te kunnen monitoren is er een paneel met Smart Shunt geïnstalleerd. Dit is dankzij Jachtservice Leiden (André) mogelijk gemaakt. In ieder geval voor vertrek zullen er nog zonnepanelen geïnstalleerd worden om de output van Ampère enigszins te kunnen compenseren.